Framgången för Apple Music

Om Apple Music

Apple Music är en musik- och videostreamingtjänst som lanserades för tre år sedan. Marknaden dominerades då av Spotify och det var ett tufft läge för Apple bland konkurrenterna med tanke på deras relativt sena start. Trots det lyckades Apple få en kanonstart när de lanserade tjänsten i juni 2015 och inom bara ett halvår lyckades man uppnå 10 miljoner prenumeranter. Nu är man uppe i över 50 miljoner. Det är fortfarande en bra bit kvar dock tills man når Spotifys nivå, då Spotify har över 80 miljoner prenumeranter i dagsläget. Majoriteten av Apples produkter har varit framgångsrika och Apple Music är absolut inte ett undantag. Prismodellen liknar Spotifys men man har vänligare erbjudanden för familjer och studenter.

Vad erbjuds?

Apple Music erbjöd till en början endast streaming av musik, men utökade sina tjänster senare till streaming av video, som även det varit väldigt populärt. Ett flertal filmer och serier erbjuds, några av vilka Apple producerat själva. Bloomberg Radio lanserades på Apple Music år 2016, där man som användare kunde lyssna på t.ex. affärsnyheter och dylikt 24 timmar om dygnet. Man lanserade även i november 2015 androidversionen av Apple Music, som kunde sägas vara Apples första “riktiga” androidapplikation. Den halkade dock efter ett tag i början vilket fick många androidanvändare att känna sig som en eftersläntrare jämfört med de som använde Apple Music på iOS. På senare tid har man lyckats komma ikapp med androidversionen och recensionerna på play store är mer positiva på sistone.

Problemfylld lansering

Apple Music hade en skakig lansering. Man hade till en början ett flertal tekniska problem, t.ex. rapporterade många användare att deras egna musik inte var tillgänglig i appen, men mycket av det har åtgärdats vid det här laget. Det var för många något av en besvikelse att alla dessa tekniska fel förekom, ett företag som Apple borde ha varit bättre förberedda på att hantera lanseringen av musiktjänsten.

Slutsats

Sammanfattningsvis kan man säga att trots Spotifys dominans på marknaden när man lanserade kanske det inte kommer som en överraskning att Apple lyckades så väl med Apple Music. Märket Apple är ju för väldigt många direkt förknippat med framgång, stil, och smidig design. Med fler än 700 miljoner iPhones i användning idag är det en stor marknad Apple Music har. En iPhone X, med tillhörande snyggt iphone x skal, är ju en dröm för många och har man en sådan mobil så är det naturligt att man vänder sig till just Apple Music för sina musikbehov.

Add Comment